Nou studiu: noi tehnici de ”vaccinare” împotriva fake news


Alexandra Minea
Nou studiu: noi tehnici de ”vaccinare”...

Problema dezinformării nu este una actuală: acest fenomen a luat amploare în timpul Războiului Rece, iar experții au încercat încă de atunci să găsească o soluție prin care acest ”virus” să nu se mai răspândească.

Odată cu avansul tehnologic, și știrile false au început să se distribuie mai rapid. Unul dintre motive, cred oamenii de știință, este pentru că informația negativă este reținută mai rapid de creier. Un experiment recent a dovedit chiar că dacă îi oferi unui om versiunea reală și apoi manipularea, adevărul va fi neutralizat de amploarea celui din urmă. Pentru că manipularea funcționează pe niște sentimente simple, dar cu impact mare, cum ar fi teama sau mânia, conform BBC.com.

Nici demitizarea tuturor subiectelor înainte ca acestea nu se poate, pentru că este un fenomen impredictibil: nu ai de unde să știi ce poveste va mai apărea. Așa că echipa condusă de Sander van der Linden de la Social Decision-Making Laboratory din cadrul Universității din Cambridge a venit cu o altă idee: un ”vaccin”.

Pornind de la ideea că ”paza bună trece primejdia rea”, experții au decis să învețe niște oameni care sunt tehnicile de manipulare, în speranța că prin exercițiu, le vor putea depista mai târziu. Astfel, inițial a fost creeat un joc de roleplay: participanții puteau alege dacă să joace de la rolul ”alarmistului” până la cel de ”clickbait tycoon”. Rezultatele au fost pozitive și din mediul offline s-a trecut la cel online.

Participanții la studiu au putut să își creeze un site de fake news, să posteze diferite articole, să angajeze o grămadă de conturi de Twitter. Jocul, deși ține doar 15 minute, i-a trecut pe subiecți prin șase tehnici de manipulare diferite: impersonarea, exploatarea emoțională, polarizarea, conspirația, discreditarea și trollingul.

Citiți mai multe pe BBC

Arată comentariile (0)

Comentarii

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole asemănătoare

Noutăți

Majoritatea reclamelor sunt super-enervante. Noroc cu Marcel, care le va face mai bune

Nu e așa că și tu, cel sau cea care citești aceste rânduri, ai avut momente de furie privind o reclamă? Furia provenind din faptul că reclama era atât de neinspirată, iar...

Adăugat pe de Luca Dinulescu
Noutăți

NIHIL SINE DIE. Sfârșit de drum pentru jurnalistul Cornel Nistorescu?

„N-am semnat nimic, îmi pare rău. Şi nici nu m-a băgat Securitatea în diverse instituţii, n-am fost printre cei acoperiţi pe-afară, cum sunt alţii care s-au întors după aia....

Adăugat pe de MediaStandard