Decizia CNA privind postul Realitatea ridică o dilemă: obiectivitatea


Alexandra Minea
Decizia CNA privind postul Realitatea ridică...

Întreruperea transmisiei pentru 10 minute a postului Realitatea în urma unei decizii a CNA a crescut tensiunile interne, în contextul în care jurnalismul suferă pe plan internațional din cauza presiunilor exercitate prin intermediul instituțiilor statului și de către persoane aflate în cele mai înalte funcții. Un raport realizat de think tank-ul Freedom House arată că jurnalismul este în cel mai rău punct al său din ultimii 13 ani, și că nici viitorul nu se arată mai luminos.

Hotărârea luată de Consiliul Național al Audiovizualului împotriva postului TV în cauză a fost puternic criticat, atât de oameni politici, cât și de persoane din domeniu. Agenția de Monitorizare a Presei ActiveWatch a numit decizia ”alarmantă” și solicită mai multe detalii ”privind criteriile și metodologia care au stat la baza acesteia”. Scandalul a ajuns până și în Parlamentul European, unde premierul Viorica Dăncilă, a răspuns acuzațiilor aduse de un europarlamentar român, Cristian Preda. Șefa Executivului de la București a negat că ar fi avut vreo legătură cu sancțiunea aplicată postului Realitatea pentru modul cum au fost reflectate evenimentele din 10 august.

Conform raportului de activitate al CNA, publicat pe site-ul oficial, în anul 2017 Consiliul a dispus 88 de sancționări pentru posturile de televiziune din București. Mai exact, 46 de amenzi (1.381.500 lei în total) și 42 de somații. În topul listei se află România TV, cu cele mai multe sancțiuni (15), însă dacă este să ne referim strict la numărul de amenzi, Realitatea TV se află pe primul loc (10, cu una mai mult decât România TV). În anul 2017, televiziunea a adunat trei somații, față de RTV, care are șase.

În următoarele pagini aflăm și motivele pentru care postul de televiziune care în aceste zile se află în plin scandal ar fi fost trasă la răspundere pentru încălcarea prevederilor privind: protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imaginedrepturile şi libertăţile fundamentale ale omului (7 amenzi și o somație), asigurarea informării corecte şi a pluralismului (6 amenzi), acordarea dreptului la replică (o somație), discriminarea şi xenofobia (o amendă), sponsorizarea, publicitatea şi teleshopping-ul (2 amenzi),  responsabilităţi culturale (o somație). Cu toate astea, în același raport, CNA notează că ”însumarea sancţiunilor enumerate mai sus nu corespunde cu totalul iniţial de sancţiuni, deoarece există situaţii când o sancţiune a fost aplicată pentru încălcarea dispoziţiilor din mai multe acte normative, motiv pentru care unele se regăsesc atât la nerespectarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, modificată, cât şi la încălcarea unor decizii normative adoptate de CNA.”

Cu un an înainte, Consiliul Audiovizualului a sancționat postul în cauză doar cu 3 amenzi și 6 somații, dar a urmărit și cele mai multe ediții (5029, față de RomâniaTV, care se află pe primul loc, cu 5000 de ediții și 2516 de ore urmărite de angajații CNA).

Realitatea TV nu este fără pată – derapajele în limbaj și escaladarea situațiilor din emisiuni depășesc, de multe ori, standardele jurnalistice. De exemplu, Paginademedia scrie că în 2018, la adresa jurnalistului Cătălin Tolontan a fost lansat un atac în cadrul unei emisiuni de la Realitatea, pentru publicarea unei serii de articole despre nereguli în Federația Română de Judo – președintele acesteia fiind chiar Cozmin Gușă, patrotul postului TV în cauză -, dar și despre tratamentul preferențial acordat sportivul Andrei Gușă, fiul celui mai sus numit. Despre Tolontan, Realitatea ar fi spus că ar fi fost recrutat în timpul liceului de fosta Securitate” și că „ar fi fost colaborator al SIE chestiune care ar justifica atacurile repetate, în achetele publicate, asupra Serviciului Român de Informaţii”, citând ”surse exclusive”.

CITIȚI ȘI: PSD, STATUT PREFERENȚIAL PE ROTLD. CINE DECIDE CE-I OBSCEN ȘI CE NU? EXCLUSIV

Chiar la începutul acestui an, CNA a amendat postul în cauză pentru folosirea sloganului anti-PSD popularizat de un român cu plăcuțe auto personalizate, ”m**e PSD”, deși nu era singurul la care s-a mai pronunțat sintagma. Mesajul a fost rostit și la Antena 3 și B1 TV, pentru care s-au propus somații – care n-au mai fost ulterior votate. Realitatea a reușit să ”obțină” în urma votului membrilor CNA o amendă de 5.000 de lei, iar celelalte două au scăpat curate. Citiți mai multe despre asta aici.

Citiți și: Ce-i obscen și ce nu: cuvântul în sine sau partidul? Ce spune RoTLD

Cu toate astea, un membru al Consiliului Național al Audiovizualului a contestat decizia colegilor și urmează ca sancțiunea primită de către postul condus de Cozmin Gușă să fie rediscutată joi, în aceeași zi când trebuia pusă în aplicare suspendare emisiei timp de 10 minute.

Arată comentariile (0)

Comentarii

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole asemănătoare

Analize

Concluziile raportului Freedom in the World 2018: Democrațiile se află în declin peste tot în lume

De peste un deceniu democraţiile sunt în declin peste tot pe mapamond. Anul 2017 a fost cel mai prost din acest punct de vedere, potrivit raportului Freedom in the World 2018....

Adăugat pe de Sandu Smaranda
Analize

Google împlinește 20 de ani: trei schimbări majore și cinci lucruri pe care nu le știai despre companie

Spui internet, spui Google – practic, motorul de căutare a acaparat întreaga experiență și a ajuns, în scurt timp de la lansare, numărul 1 în domeniu. Statisticile relevă...

Adăugat pe de Alexandra Minea