Yandex, Google-ul rusesc, s-a lansat pe piața mașinilor autonome. Pe când prima mașină spre Marte?

Yandex este un motor de căutare made in Russia ce are la bază browserul Blink, disponibil pentru Windows, macOS, Android și iOS. Conform platformei liveinternet.ru, un alt serviciu de căutare ce oferă inclusiv informații de tip statistic, Yandex avea 2.3% din market share-ul rusesc încă din primele două luni de la lansare (2012), iar în noiembrie 2016 deja deținea o cotă de 19.1% pe desktop-urile din Rusia și una de 4.9% pe mobil. Tot în Rusia, de altfel, Yandex este al patrulea cel mai popular website, în vreme ce, la nivel mondial, este al cincilea cel mai folosit motor de căutare după Google, Baidu, Bing și Yahoo. Cu toate acestea, rădăcinile Yandex merg mult mai departe în timp, mai precis chiar în anul 1990, când Arkady Volozh, un miliardar rus și Arkady Borkovsky au fondat Arkadia, o companie specializată în sisteme de operare de tip DOS pentru inventarierea bunurilor și a brevetelor.

Asemeni lui Google, Yandex oferă posibilitatea de a-ți face cont pe această platformă, ceea ce îi oferă userului acces la tradiționalul serviciu de mesagerie de tip email, dar și la o facilitate asemănătoare Google Analytics, pe numele său appmetrics. Un minus il reprezintă responsivitatea hărților, neadaptate, spre exemplu, la un oraș precum București, dar asta probabil că vine ca o consecință logică a faptului că motorul de căutare Yandex este gândit, în principal, pentru Comunitatea Statelor Independente. Pe de altă parte, agregatorul video este foarte bogat, acesta bazându-se însă în exclusivitate pe YouTube pentru content. Nu în ultimul rând, cei care vor să cumpere spațiu de reclamă pe Yandex, o pot face foarte ușor, platforma oferind servicii „la cheie” pentru cei care vor să se promoveze. Iar Yandex nu duce lipsă de povești de succes ale unor developeri care au făcut deja acest lucru, un astfel de exemplu fiind deja celebrul World of tanks, creat în Belarus.

Așa cum o spune și descrierea companiei însă, Yandex este mai mult decât atât, acesta făcând deja primii pași în zona RPA (robotic process automation) cu platforma yandexdatafactory, ce oferă soluții de inteligență artificială pentru creșterea productivității, reducerea costurilor, dar și a eficientizării consumului de energie. Este cunoscut, de altfel, în acest sens, recentul proiect Yandex în domeniul mașinilor fără șofer desfășurat în Moscova, în care a demonstrat că poate oferi acest tip de serviciu fără probleme. Un pas firesc, am putea spune, după parteneriatul pe care compania l-a încheiat cu Uber anul trecut, bineînțeles, cu girul guvernului rus, în urma căruia americanii se obligau să investească 225 de milioane de dolari în motorul de căutare rusesc. Iar lucrurile nu se opresc aici, Yandex fiind, se pare, în continuă expansiune în acest domeniu din moment ce a lansat, recent, servicii de ridesharing chiar în Chișinău. O altă zonă în care Yandex operează este chiar socializarea online, unde deține platforma moikrug, ce oferă o inerfață precum și funcționalități similare LinkedIN.

Povestea Yandex este, de fapt, atât de impresionantă, încât istoricul companiei a ajuns și subiect de film, fiind transpusă cinematografic în anul 2014, în producția Startup. Numai în decursul ultimilor ani, Yandex a achiziționat pentru 175 de milioane de dolari o platformă online de vânzări-cumpărări în domeniul automobilistic, iar, separat, Foodfox, un serviciu de food delivery, precum și KitLocate, un start-up specializat pe sisteme de geolocație. Iar acestea sunt numai câteva dintre investițiile Yandex, o companie care deține în prezent birouri în 17 țări și este, de asemenea, prezentă în Silicon Valley.